Zapewnienie bezpieczeństwa i odpowiednich warunków transportu dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich jest kluczowe. W Polsce, kwestie związane z dopuszczeniem i rejestracją pojazdów przystosowanych do ich przewozu regulują aktualne przepisy, które harmonizują z unijnymi wymogami.
Zgodnie z polskim prawem, a dokładnie § 9 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, zmiany konstrukcyjne pojazdów mające na celu przystosowanie ich do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich są dopuszczalne. Dotyczy to:
- Samochodów osobowych (kategoria M1) o rodzaju nadwozia AF (wielozadaniowe) lub AC (kombi).
- Samochodów ciężarowych (kategorie N1 i N2).
Aby takie zmiany mogły zostać legalnie wprowadzone, a pojazd dopuszczony do ruchu i zarejestrowany, musi on spełniać rygorystyczne wymagania techniczne. Te wymogi są szczegółowo określone, a ich źródłem są przepisy unijne. Obecnie, kwestie homologacji i wymagań technicznych dla tego typu pojazdów są regulowane przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów.
W praktyce oznacza to, że pojazd przystosowany do przewozu osób na wózkach inwalidzkich musi spełniać odpowiednie wymagania techniczne i bezpieczeństwa, które są określone w załącznikach do wyżej wymienionego Rozporządzenia (UE) 2018/858, w szczególności w odniesieniu do systemów mocowania wózków inwalidzkich, pasów bezpieczeństwa dla osób na wózkach oraz konstrukcji nadwozia zapewniającej odpowiednią przestrzeń i bezpieczeństwo. W ramach procedur homologacji i zatwierdzania pojazdów po modyfikacjach, szczegółowe testy i dokumentacja techniczna odnoszą się do konkretnego typu pojazdu, co obejmuje jego markę i model. W praktyce oznacza to, że wykonane modyfikacje i zastosowane systemy muszą być zgodne z wymogami dla danego typu pojazdu i często są certyfikowane dla określonych modeli, dla których przeprowadzono badania homologacyjne lub testy potwierdzające bezpieczeństwo.